Showing posts with label aktiviti. Show all posts
Showing posts with label aktiviti. Show all posts

Tuesday, March 8, 2011

Tips Mendapat Ketenangan Dalam Senaman.

Salam sayang,

hari nih, aku nak share pulak kebaikkan solat. Emm...mestilah ramai yang taukan....hadoiiii....aku yang tak tahu....hohohoo...so, sebelum aku lupa dan nyanyuk di masa tua nanti...baik aku share kat sini untuk pedoman aku dan sapa - sapa yang nak baca okeh.....heheheheh:)

entry nih agak panjang....sila bersabar dalam men 'scroll' ka bawah okeh....:)


kredit dari Mrs. S jugak.....hehehehe



Prof Dr Wan Abu Bakar bersama Dr Fatimah dan Ng Siew Chok dengan buku mengenai rahsia solat dari segi sains.
Profesor Dr Wan Abu Bakar Wan Abas - Aktiviti Otot

Beliau yang mengkaji aktiviti otot memberitahu manusia perlu sentiasa melakukan regangan dan senaman kerana otot menjadi lebih kuat apabila selalu digunakan.


Katanya, hasil kajian mendapati solat yang membabitkan gerakan tubuh seperti berdiri, tunduk dan bongkok menyamai senaman ringan.

"Kebanyakan otot serta sendi bergerak ketika solat. Umat Islam beruntung kerana solat yang wajib dilakukan setiap hari menyamai aktiviti senaman dan regangan yang memperkuatkan sistem otot dan fizikal tubuh,"katanya.

Malah, katanya solat sama seperti terapi fizikal yang jika dilakukan secara berterusan dan betul menghasilkan kesan positif terhadap tubuh.
Beliau berkata, kajian lebih teliti sedang dilakukan untuk mengenal pasti otot yang aktif ketika solat.

Ng Siew Chok - Isyarat Otak

Beliau berkata, perubahan kimia berlaku apabila otak aktif. Proses kimia yang menyebabkan pergerakan ion atau atom membawa cas elektrik boleh diukur menggunakan elektrod yang diletakkan pada kulit kepala. Sejenis alat, iaitu EEG (Electroencephalography) digunakan untuk mengukur isyarat otak daripada aktiviti elektrik.

"Gelombang otak mempunyai beberapa frekuensi irama yang dipengaruhi oleh keadaan fizikal dan emosi. Jenis gelombang otak Alfa (8-13 Hz) menunjukkan keadaan tenang," katanya

Walaupun bukan Islam, Siew Chok kagum terhadap hasil kajian yang dilakukannya apabila mendapati keadaan dan pemikiran orang selepas bersolat tenang dan menyamai keadaan selepas bangun tidur.

"Ada fenomena menarik dalam solat, iaitu keadaan berdiri seketika sebelum sujud sebagai peringkat paling tenang ketika bersolat. Saya bukan Islam dan diberitahu bahawa keadaan itu adalah tamakninah,"katanya.

Ketika itu, katanya isyarat alfa meningkat secara mendadak yang menunjukkan seseorang itu berada dalam keadaan tenang. Siew Chok berkata, solat juga meningkatkan penumpuan terhadap sesuatu perkara dan memperkuatkan kuasa otak.

Sehubungan itu, katanya solat membolehkan seseorang itu menyediakan otak untuk lebih bersedia terhadap sesuatu cabaran yang perlu dihadapinya dalam aktiviti harian.

Dr Fatimah Ibrahim - Komposisi Tubuh

Beliau berkata, komposisi tubuh mengandungi empat komponen utama, iaitu tisu aktif, tisu tulang, komponen air dan lemak.
Beliau berkata, ada beberapa kaedah untuk mengukur komposisi tubuh, tetapi kajian itu menggunakan Analisis Penyepadanan Bio yang menghasilkan keputusan tepat, pantas dan selamat, berbanding pengambilan darah.

"Teknik ini tidak digunakan secara meluas di hospital negara ini, tetapi di Amerika Syarikat, teknik ini digunakan untuk menilai status penyakit seperti Aids, diabetes, demam denggi dan pelbagai penyakit kritikal lain, katanya.

Dalam kajian ini, katanya model untuk mendapatkan komposisi tubuh terbaik adalah dengan melakukan lima perkara, iaitu solat lima kali sehari, memahami maksud bacaan dalam solat, solat berjemaah, rukuk dengan betul (90 darjah) dan melentikkan jari kaki ketika duduk antara sujud dan tahyat akhir.

Dr Fatimah berkata, orang yang tidak melakukan lima perkara ini mempunyai komposisi tubuh yang kurang baik.
Katanya, kajian mendapati secara keseluruhan orang yang solat berjemaah mempunyai kesihatan lebih baik berbanding yang bersolat secara bersendirian.

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar bahawa Rasullullah bersabda: Sesungguhnya solat berjemaah adalah 27 kali ganda lebih afdal daripada solat bersendirian. (Riwayat Imam Malik, Bukhari dan Muslim).

"Kita mendapati apabila berjemaah, orang yang melakukan solat bersentuh bahu ke bahu. Tubuh manusia seperti bateri. Ketika bersolat, cas tubuh manusia mengalir seperti dalam litar dan akhirnya meneutralkan cas tubuh.

"Sebelum solat, ada orang yang penat dan ada yang tidak penat. Ketika solat, orang yang tidak penat dan mempunyai cas positif akan mengalirkan cas positif kepada orang yang letih dan mempunyai cas negatif,"katanya.

Katanya, ini yang menyebabkan orang yang bersolat jemaah mempunyai badan bertenaga dan lebih tenang. Dr Fatimah berkata, solat tarawih dan berpuasa juga memberi kebaikan dan ini terbukti berdasarkan kajian yang dilakukan.

Sebelum Ramadan bermula, katanya komposisi badan diukur dan selepas 21 hari berpuasa, komposisi tubuh yang diukur semula mendapati keadaan tubuh sihat seperti kolesterol rendah akibat kadar pembakaran lemak yang meningkat serta paras glukos rendah.

Selain itu, katanya posisi tubuh (posture) dalam solat dapat mengubat sakit pinggang. Malah jika berjumpa doktor, pesakit disuruh melakukan senaman seperti berdiri dan membongkokkan tubuh yang menyamai gerakan solat.

Beliau berkata, keputusan positif itu adalah berdasarkan ukuran saintifik dengan meletakkan beberapa sensor (pengesan) di tulang belakang pesakit untuk melihat isyarat otot.

Katanya, hasil kajian mendapati pesakit yang mengikuti terapi solat selama sebulan, iaitu dengan membuat rukuk 90 darjah, sakit pinggangnya berkurangan.

"Ini membuktikan terapi solat boleh digunakan untuk merawat sakit pinggang. Kita akan menerbitkan buku kedua terapi solat yang bukan saja sesuai untuk wanita normal, tetapi untuk wanita mengandung. Bukan Islam juga boleh mengikuti terapi ini dengan melakukan senaman sama seperti gerakan solat,"katanya.

Jangan terkejut kerana solat boleh merawat Erektil Disfungsi (ED) atau lebih dikenali sebagai mati pucuk, masalah kesihatan yang lelaki amat takut. Untuk lelaki normal, keupayaan seksual adalah tiga kali penegangan ketika tidur dan volum ketika ketegangan mesti lebih 200 peratus.

"Kajian dilakukan dengan mengukur zakar (pesakit diajar melakukan ukuran). Pada bulan pertama, tiada ketegangan langsung, tetapi selepas melakukan terapi selama dua bulan iaitu dengan melakukan solat tambahan, sudah ada ketegangan dan volum mencapai tahap normal,"katanya.

Beliau berkata, terapi adalah dengan cara melakukan solat sunat sebanyak tiga kali seminggu dengan setiap terapi sebanyak 12 rakaat atau kira-kira 30 minit Selain itu, katanya antara hasil kajian yang menarik perhatian pakar sakit jantung ialah mengenai kadar denyutan jantung kerana selama ini, kajian saintifik lain menyatakan bahawa kadar denyutan jantung paling rendah adalah ketika berbaring.

"Kajian mendapati ketika solat, keadaan sujud mencatatkan kadar denyutan paling rendah dan lebih baik berbanding ketika baring. Ini menunjukkan posisi tubuh ketika solat adalah bagus," katanya. Sehubungan itu, katanya kajian akan dilakukan dengan lebih meluas untuk melihat sama ada posisi tubuh ketika solat boleh merawat sakit jantung.

Katanya, pakar jantung gembira dengan hasil kajian itu kerana boleh memperkenalkan terapi solat kepada pesakit jantung untuk melakukan senaman. Ketika ini, setiap pesakit jantung perlu melakukan senaman selama 30 minit setiap hari.

(Artikel ini dipetik daripada tulisan Ziauddin Sharuddin dalam laman web berita harian, untuk panduan dan rujukan umat Islam berhubung manfaat dan fadhilat solat )



p.s : terima kasih pada Mrs. S...my opis klik....pada Mrs. S, sila terharu okeh....hahahhaha....siapa lah parent Mrs. S nih....sejuk perut maknyer mengandung....woooohaaaaa.

Kalau suka, boleh Like:) Kalau minat, boleh Komen:)

Sunday, February 20, 2011

Tips Mengatasi Krisis Rumah Dan Tangga

salam sayang,


Hari nih, aku sibuk mengemas rumah..sampai terleka...terlupa nak hapdet belog kesayangan aku...hheheh..boleh terima tak alasan nih???kalu tak leh terima, sila buat begini....

Dengan penuh budi bahasa dan berintonasi rendah, sila buat pandang ke atas sambil putih mata sambil angkat kedua - dua tangan dan letakkan di dada....sentap mak nok...woohaaa...

ok..ok...kali nih aku nak share dengan korang pasal ilmu yang aku dapat masa aku buat khusus perkahwinan kat Pahang ek...nak kata hebat, praktikus belum lagi lah...makanya, kalu ade sesapa experiences yang boleh korang share dengan aku, itu lebih baik...betul tak???aku mengaku, aku masih dalam proses belajar lagi, so, please..people out there, tolong bantu kami yang muda mudi mengapai kecemerlangan dalam bahtera kekeluargaan ek....okeh...

mari aku mulai dengan ape yang aku tahu..kalu ade pertambahan, please komen ek...

20 Mengatasi Krisis Rumah Dan Tangga

Aku asingkan mengikut apa yang aku dapati dalam khusus tuh ek....please jangan terasa hati, jangan tersentuh, termeraung...ter...segala ek...ini adalah sesi sharing is caring..okeh.

Bagi Si Suami...sebab aku lelaki, makanya baiklah dimulai dengan kaum Adam

  1. Please tunaikan tanggungjawab dan peranan yang sebenarnya kepada si isteri.
  2. Please layanlah isteri dengan baik dan lembut lagi tomahdinah (itu aku tambah..hahha)
  3. Please hindarkan kritikan, sindiran, ugutan dan kekerasan terhadap si isteri.
  4. Please berikan pujian dan penghargaan kepada si isteri.
  5. Please kerapkan kejersama dengan isteri dalam meningkatkan keharmonian.
  6. Please bawa berbincang dengan isteri if ada masalah walaupun kecil.
  7. Please berikan isteri perasaan aman, tenteram, selesa dan selamat.
  8. Please memahami perubahan hati nurani isteri. Contoh, sedih, kecewa..ect.
  9. Please tingkatkan hubungan seksual agar si isteri mendapat kepuasan yang diharapkan.
  10. Please jangan membohongi isteri kerana mereka akan merasa dipermainkan jika diketahui diri dibohongi.
Bagi Wanita. Let continue bebeh...
  1. Please kenalpasti keperluan suami dan berusaha untuk memenuhinya.
  2. Please berikan pujian dan penghargaan tanpa meminta balasan.
  3. Please buangkan sifat cemburu buta.
  4. Please jangan menggunakan kritikan, serangan dan ugutan jika ingin mengubah sifat suami.
  5. Please hilangkan perasaan bangga diri dan sombong.
  6. Please layanlah suami dengan penuh kemesraan dan kasih sayang.
  7. Please tinggalkan penggantungan pada ibubapa dan suamilah tempat mengadu.
  8. Please rajinlah berbincang bersama suami, cara - cara mendidik anak dengan sempurna.
  9. Please berdoalah agar sentiasa berada dalam kesabaran dan keimanan.

Ilmu ini digarap dari Khusus Perkahwinan Di Pahang, Tahun 2008. Perkataan 'please' tuh jer yang aku tambah..nampak lembut sikit kan...hehehhe...:)

p.s: haaa...okeh tak tips kali nih...ade lagi idea lagi, please share dengan aku...jangan pulak ader komen diskriminasi ek...please...komenlah secara membina...ilmu ini...mungkin dibaca oleh pasangan generasi depan...tuh pun kalu masih ada hayat dimasa depan..insyaAllah..:)


Kalau suka, boleh Like:) Kalau minat, boleh Komen:)

Friday, January 28, 2011

Wasiat Terakhir Part 1

Salam sayang,

Entry yang telah diauto publishkan,
mungkin sebab hari aku menulis, tetiba terasa sakit,
yang teruk.....hingga sesak...


Baju Batik Yang Di Buat Oleh Ibunda Tercinta Si Pemakai

Semalam, tepat pukul 1.43minit petang, aku telah pun selesai melaksanakan tanggungjawab aku sebelum......ajal menjemputku....harap - harap lepas pemergianku nanti adelah wakil yang lebih baik dari aku ek.....perg..giler surat wasiat yang dibuat secara terbuka.....siap boh dalam internet lagik....korang sila tarik nafas panjang - panjang ek....

So far, sebelum ape - ape bek aku dedeikasikan sajak buat korang diluar sana...please roll it bebeh...

Teman
Yang Aku Muliakan,
Perpisahan Itu....
Bukanlah Akhir Pertemuan,
Penghijrahan Itu.... 
Adalah Titik Permulaan,
Kepada Perubahan....
Dan Kejayaan
Abadikanlah....
Semangat Usaha Juang,
Untuk Membina Peribadi,
Insan Berjaya,
Dan Cemerlang,
Terima Kasih....
Teman.....
Atas Jasa Dan Budi,
Segalanya Tetap Di Kenang
Di Sanubari,
Sampai Mati.

Hasil Nukilan - Yang Aku Muliakan, Tuan Yang Terutama Roslan Moh.

okeh....selamat tinggal kalian...aku pergi dulu.

Ada hayat, kita jumpa lagik.

Kalau suka, boleh Like:) Kalau minat, boleh Komen:)

Wednesday, January 19, 2011

Mari Menimbang Berat Dan Letak Tangan Ke Dada

Salam sayang,

Hari ini, aku nak share dengan korang pasal kejadian benar - benar berlaku di sekitar Shah Alam. Kali ni aku nak share gambar - gambar pulak dengan korang ek....stay tune dan tengok dengan teliti. Sebab, ade gambar yang kurang jelas pada nombor berdigit 2 tuh ek....kalu x selas, sila klik secara kegemokkan. Kalu x boleh nampak jugak, korang tempek kat desktop korang dan terus guna Adobe photoshop ka, ape -aper lah..asal boleh zoom sampai terjuling - juling cam Fatimah Juling....opppsss...pada Fatimah Juling, anda telah ter ' famous' kat sini....

kui3x;)

Ok..roll on babeh...

Berat No 1....dan kenyataan di belakang kad yang diberikan adelah......
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Makanya....orang yang berat nombor 1 sangat - sangat digilai dan perlu dikejar oleh gurl di luar sana.....

Mari tengok berat nombor yang kedua.

Berat No 2....dan kenyataan di belakang kad yang diberikan adelah......
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Makanya....orang yang berat nombor 2 perlu jugak dikejar oleh gurl di luar sana........

Mari tengok berat nombor yang ketiga.

Berat No 3....dan kenyataan di belakang kad yang diberikan adelah......
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Makanya....orang yang berat nombor 3 perlu buat aper ek........boleh bagik pendapat korang....kui3x

p.s: Pada kawan aku yang terasa....wahai sahabatku yang aku kasihi....bukanlah tujuan untuk menunjuk bagai....bukan jugak untuk mengutuk - kutuk....tapi nilai korang nih kan...boleh menghiburkan aku masa aku tua nanti.....sure aku tergelak sambil tunjuk kat cucu - cucu aku.....nenek dia entah sapa...mungkin cucu angkat kot....woohaaa..

p.s : Pada korang pulak, cuba try teka..aku terbabit ka tidak dalam aktiviti riadah kali nie...hehhehe;)


Kalau suka, boleh Like:) Kalau minat, boleh Komen:)

~~Kenyataan Bertulis~~

Blog kepunyaan Yutaka Mushimura atau RisingSunAwakenMoon.blogspot.com adalah blog peribadi. Semua entri yang dihasilkan adalah berkisarkan kepada pendapat peribadi semata-mata sahaja. Blog ini juga mengandungi maklumat yang dikumpulkan bagi tujuan rujukan sahaja di masa tua tuan empunya blog serta akan diabadikan sehingga ke anak cucu. Sebarang penggunaan bahan dari blog ini adalah atas risiko pengunjung sepenuhnya.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang bentuk kerugian, secara langsung atau tidak dari maklumat dalam blog ini. Mohon untuk pastikan pengunjung blog ini berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini sebab pemilik blog tidak akan bertanggungjawab secara langsung atau tidak langsung ke atas segala komen-komen yang diberikan oleh pengunjung. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab pengunjung itu sendiri. Pemilik blog juga tidak menjamin ketepatan maklumat yang dipautkan dalam mana-mana entri.

Pemilik belog ini juga berhak untuk diberikan kredit sekiranya terdapat plagiat dari mana - mana entri yang telah dijadikan rujukan dengan izin. Segala aktiviti plagiat yang dirujuk tanpa keizinan adalah dilarang sama sekali.

Sekian terima kasih. Kredit untuk Jardness.com atas kenyataan di atas.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...