Tuesday, May 20, 2014

Tanggal ke 5 | Penantian Sesudah 12 Purnama

kredit to http://www.indonesia.travel
Mood berhikayat kembali, khas dari Pujangga Malam abad ke 10 Masihi,sudah lama tiada menulis akibat kebizian hamba. Maafkanlah kepada sesiapa yang sedang menunggu penulisan ini....hehehhe:)

Seakan - akan menarinya ikan di Sungai Kecil Tarbala, begitulah gembiranya hamba tatkala kelibat Tanah Negara Indra Rasia nampak dari kejauhan.





Dari jauhnya itu, hati hamba pula yang bergelora menahan gentarnya takut - takut kemunculan hamba disana tiadalah restunya dari orang sekeliling. Walaupun begitu, tetap hamba pun mendayung tanpa ada rasa ragu - ragu sekalipun bisikan - bisikan jahat yang datang dikalbu nan senantiasa meracun jiwa.

Adapun sudah sampai jua hamba ke gigi daratan Tanah Negara Indra Rasia itu, tetap megah tanah merahnya, tetap sergam indah kehijauannya, maka hamba pun bergeraklah bersama - sama akan ia bungkusan besar penuh dengan buah tangan untuk dipersembahkan kepada Tengku Terutama Tanah Negara Indra Rasia.

Sesudah setengah hari puas mengembara akan daratan ini, bertemu ia akan sebuah kampung usang tiada berpenghuni serta terdapat pula sebuah perigi buta usang ditengah - tengahnya. Kampung usang itu pun seakan - akan sudah seperti sepurnama malam tiada berpenghuni kusangkakan dari jauh.

Tanpa berfikir panjang, berjalanlah hamba dengan bungkusan sarat untuk dipersembahkan kepada Tengku Terutama Indra Rasia tiada melihat kebelakang terus melintasi kampung usang melalui jalan denai sepi itu.

Tiada pula hamba bersangka akan menjelmalah ia akan seseorang lelaki yang tua bongkok meluru dari belakang hamba terus sahaja membedal kepala hamba dengan tongkat kayunya. Seraya itu jua hamba terjelepok lalu terdampar terus mengerang kesakitan tiadalah terperi sakitnya akibat diserang manusia tiada diketahui asal usulnya.

Apakah yang bakal terjadi kepadanya???Nantikan episod yang seterusnya.


Kalau suka, boleh Like:) Kalau minat, boleh Komen:)

2 comments:

Tukang Karut said...

Aik... Tak pecah lagi perigi buta?

Yutaka Mushimura said...

@Tukang Karut

kelaut daaa ko komen....choii.

~~Kenyataan Bertulis~~

Blog kepunyaan Yutaka Mushimura atau RisingSunAwakenMoon.blogspot.com adalah blog peribadi. Semua entri yang dihasilkan adalah berkisarkan kepada pendapat peribadi semata-mata sahaja. Blog ini juga mengandungi maklumat yang dikumpulkan bagi tujuan rujukan sahaja di masa tua tuan empunya blog serta akan diabadikan sehingga ke anak cucu. Sebarang penggunaan bahan dari blog ini adalah atas risiko pengunjung sepenuhnya.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang bentuk kerugian, secara langsung atau tidak dari maklumat dalam blog ini. Mohon untuk pastikan pengunjung blog ini berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini sebab pemilik blog tidak akan bertanggungjawab secara langsung atau tidak langsung ke atas segala komen-komen yang diberikan oleh pengunjung. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab pengunjung itu sendiri. Pemilik blog juga tidak menjamin ketepatan maklumat yang dipautkan dalam mana-mana entri.

Pemilik belog ini juga berhak untuk diberikan kredit sekiranya terdapat plagiat dari mana - mana entri yang telah dijadikan rujukan dengan izin. Segala aktiviti plagiat yang dirujuk tanpa keizinan adalah dilarang sama sekali.

Sekian terima kasih. Kredit untuk Jardness.com atas kenyataan di atas.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...