Wednesday, January 12, 2011

Perbezaan Perkataan Cuma Vs Tapi

Salam sayang,

Hari nie aku nak share dengan korang perbezaan perkataan berikut.

Cuma Vs Tapi

Melalui DBP, perkataan cuma ditafsirikan begini : tidak lain drpd; melainkan; hanya: Dia tidak belajar, ~ bermain saja. cuma-cuma, percuma 1 tidak ada gunanya, sia-sia: Kalau begitu, ~ saja saya datang ke mari. 2 tidak dikenakan bayaran: Ubat-ubatan diberikan kpd mereka dgn ~. mempercumakan 1 menganggap tidak penting; membuang-buang (waktu dll). 2 memberikan dgn percuma.

Melalui DBP, perkataan tapi ditafsirkan begini : bp tetapi;bertapi-tapi memberi alasan utk menolak, berdalih, berhelah: tak usahlah ~, esok kau boleh pergi ke sekolah.tapian Mn tepian.

Kenape aku nak kaji pulak pasal perkataan nie kan....emm..sebenarnya aku selalu sangat dengar perkataan 'Tapi' dalam perjumpaan mana - mana.....kan lebih elok guna perkataan 'Cuma". Nampak berhemah pulak kan....dan yang penting penilai atau pemerhati yang sedang mendegar ungkapan kita tak lah kata kita ni tolak sesuatu secara mentah - mentah....

emm..aper pendapat korang pulak???

camner pulak dengan TAPIR??
kredit dari Yahoo Image
Tapir yang sedang gelak - gelak...kui3x....

kredit dari yahoo Image
Young tapirs have a pattern of spots and stripes to camouflage them in the dappled forest. Adult Malayan tapirs are black with a white "saddle" - Source dari SINI



Kalau suka, boleh Like:) Kalau minat, boleh Komen:)


4 comments:

Nasriq said...

pandai pulok mr. jepun dalam berbahasa melayu ek?

Yutaka Mushimura said...

nasriq: masih x pandai lagi....merangkak2, kadang2 tersadong batu kat tepi jalan raya...

:)

Seimura said...

perjumpaan apa yang banyak guna 'tapi' tu? heheh.

Yutaka Mushimura said...

seimura: ala...banyak tempat, jumpe masa makan pon ade gak pengunaan nie....

kui3x

~~Kenyataan Bertulis~~

Blog kepunyaan Yutaka Mushimura atau RisingSunAwakenMoon.blogspot.com adalah blog peribadi. Semua entri yang dihasilkan adalah berkisarkan kepada pendapat peribadi semata-mata sahaja. Blog ini juga mengandungi maklumat yang dikumpulkan bagi tujuan rujukan sahaja di masa tua tuan empunya blog serta akan diabadikan sehingga ke anak cucu. Sebarang penggunaan bahan dari blog ini adalah atas risiko pengunjung sepenuhnya.

Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang bentuk kerugian, secara langsung atau tidak dari maklumat dalam blog ini. Mohon untuk pastikan pengunjung blog ini berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen di sini sebab pemilik blog tidak akan bertanggungjawab secara langsung atau tidak langsung ke atas segala komen-komen yang diberikan oleh pengunjung. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab pengunjung itu sendiri. Pemilik blog juga tidak menjamin ketepatan maklumat yang dipautkan dalam mana-mana entri.

Pemilik belog ini juga berhak untuk diberikan kredit sekiranya terdapat plagiat dari mana - mana entri yang telah dijadikan rujukan dengan izin. Segala aktiviti plagiat yang dirujuk tanpa keizinan adalah dilarang sama sekali.

Sekian terima kasih. Kredit untuk Jardness.com atas kenyataan di atas.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...